Bobina de inducție reprezintă una din cele mai importante componenente ale unui motor. Aceasta este responsabilă pentru furnizarea energiei necesare pentru arderea combustibilului la intrarea în cilindrii motorului. O bobină de inducție necorespunzătoare sau defectă poate crea un dezastru și vă poate lasă chiar și cu mașină pe marginea drumului.
Bobina de inducție defectă prezintă o serie de simptome destul de clare. Dintre simptomele cele mai evidente pe care le include fac parte erorile motorului și o putere scăzută mai ales la vitezele mai mari.
Din fericire bobina de inducție defectă prezintă o serie de simptome care pot fi ușor de recunoscut mai ales dacă beneficiați de instrumentele potrivite pentru testare.
Cuprins articol
Ce este o bobină de inducție?
Bobina de inducție reprezintă inima sistemului de aprindere. Este datoria noastră să asigurăm o aprindere corectă pentru a genera energia solicitate de bujii. O bobină de inducție slabă nu vă putea să își îndeplinească misiunea, consecința fiind lipsa scânteii. Dar cum vă puteți da seama dacă o bobină de inducție este slabă sau defectă?
Exista mai mulți factori care determină cantitatea de energie necesară pentru a crea arcul electric în bujie. Printre acestea se numără și compresia motorului, raportul aer-combustibil, temperatura camerei de ardere, calibrarea bujiilor și multe altele.
De-a lungul anilor, producătorii de autovehicule s-au concentrat pe dezvoltarea motoarelor pentru a fi mult mai eficiente. Aceștia creează motoare cu niveluri mai ridicate de comprimare și livrare mai redusă a combustibilului. Aceste schimbări au necesitat din ce în ce mai multa energie din sistemul de aprindere. În consecință, prin acest procedeu motoarele monobloc au fost puțin lăsate în urmă, deschizând calea către sistemele cu mai multe bobine.
În prezent, cel mai comun sistem multi-bobina este cunoscut sub numele de Coil-On-Plus (COP). Acest design special este format dintr-o bobină de aprindere pe cilindru. Fiecare bobină este atașată direct de bujie, ceea ce contribuie la eliminarea pierderilor electrice din firele bujiilor. Bineînțeles, cu excepția cazului în care se prevede astfel însă aici facem referire la situația în care vehiculul utilizează un sistem COP.
Care sunt cele mai cunoscute 11 simptome care anunță o bobină de inducție defectă?
Așa cum am precizat la începutul articolului, bobina de inducție reprezintă o componentă esențială pentru a se putea realiza o combustie adecvată.
Simptomele pe care le prezintă bobina de inducție defectă diferă, iar uneori sunt mai violente și totodată mai ușor de sesizat alteori trebuie realizată o analiză mult mai amănunțită pentru a depista cauza problemei. De exemplu simptomele ce indică o bobină de inducție defectă pentru o mașină Logan/ Golf 4/Opel Astra G/BMW/Fiat Punto / CorsaC/Ford Focus/ VW Polo sunt diferite de la model la model și pot fi mai mult sau mai puțin evidente.
Pentru a afla mai ușor dacă problema mașinii voastre pornește de la o bobină de inducție defectă, acordați atenția necesara simptomelor prezente si folositi un tester auto sau scaner auto potrivit pentru marca autovehiculului pe care doriti sa-l testati.
Cel mai bun pret -> CAN CLIP PRO (tester reprezentanta)
Ofera o diagnoza profesionala pentru toata gama de autovehicule Renault si Dacia.
Detine multe functii avansate specifice testerelor de reprezentanta. Toate acestea sunt disponibile in program.
Poate fi instalat pe orice PC/laptop cu sistem de operare Windows XP/7
Detine meniu in limba roman.
Cel mai bun pret VCDS 18.2 Romana
Este un produs de diagnoza cu functii avansate, 100% original
Este FULL ACTIVAT si disponibil in limba romana
Puteti testa usor toate modulele autovehiculului
Cele mai importante functii de testare
Ofera suport UDS
Ofera codari si adaptari avansate
Permite vizualizarea parametrilor in timp real
Utilizeaza cele mai cunoscute protocoale de comunicare
Poate activa diverse functii si componente
Reseteaza intervale de service
Este un instrument usor de utilizat
Functii de diagnosticare si caracteristici puternice
Detine caracteristici si functii performante la un pret accesibil
Va ofera testari auto rapide, complexe si corecte avand in raport calitate-pret greu de egalat
Beneficiati de functii speciale precum cele de citire si scriere EEPROM, corectarea kilometrajului si multe altele
Cel mai bun pret – Interfata diagnoza BMW ISTA
Ofera suport double K-line.
Ofera functii avansate si codari pentru toate modelele produse de BMW.
Poate fi folosit cu mai mutle softuri mult mai performante.
COM Next – Tester reprezentanta BMW
Functioneaza cu orice masina BMW incepand cu anul 1985 pana in prezent.
Cu ajutorul acestui instrument puteti efectua diagnoza pentru toate modulele masinii. In plus, detine functia multiplexor.
Functioneaza pe orice model de BMW incepand cu anul 1985 inclusiv motociclete, BMW, Mini si Rolls Royce.
Cel mai bun pret Pachet complet diagnoza BMW ICOM NEXT
Este un tester de reprezentanta care va ofera functii si caracteristici puternice
Vine impreuna cu un laptop de diagnoza Dell E5430
Detine un Hard Disk Kingston 480 GB cu softul ISTA/p respectiv ISTA/d 2018
Acesta este un instrument de diagnoza folosit de dealeri pentru autoturisme si autoutilitare Peugeot si Citroen
Este compatibil cu majoritatea modelelor fabricate de Peugeot si Citroen
Lexia 4 functioneaza cu modele fabricate pana in anul 2012
Poate fi utilizat pentru toate functiile de reprezentanta
Indeplineste toate functiile testerului original – functii de reprezentanta
Permite efectuarea unei diagnoze complete pe toate modelele incepand cu anul 1995
Citeste datele de identificare ale autoturismului/ afiseaza complet datele de identificare/ citeste codurile de eroare/ afiseaza date in timp real si multe altele
Cel mai bun pret -> Tester diagnoza Ford-Mazda ELS
Lucreaza foarte bine cu soft-urile care suporta protocolul J2534
Suporta toate caracteristicile speciale ale producatorului transformandu-l intr-un tester auto puternic
Puteti executa multe proceduri de diagnosticare de service
Cel mai bun pret – VCM IDS – Ford, Mazda, Jaguar, Land Rover
Este cel mai performant tester pentru diagnoza autovehiculelor Ford – Mazda – Jaguar- Land Rover
Ofera o identificare automat a autovehiculelor
Acceseaza toate calculatoarele de pe vehicul
Parametrii selectati pot fi vizualizati in format grafic si pot fi imprimate ulterior
Cel mai bun pret – Lonsdor ST- P181 – Tester diagnoza Porsche
Detine functii performante si este un produs indispensabil pentru toti posesorii Porsche
Acest instrument va ajuta sa reduceti considerabil deteriorarea motorului, a bateriei si a bujiilor
Este un dispozitv usor de utilizat, are un design curat, simplu si este usor de transportat datorita dimensiunilor reduse
Nu aveti nevoie de cunostinte de specialitate pentru a utiliza acest instrument
- Martorii din bordul mașinii
- Consum crescut de combustibil
- Dificultăți în timpul pornirii motorului
- Posibile erori ale motorului
- Oprirea motorului în timpul accelerării.
- Ezitarea motorului în timpul accelerării
- Mini-explozii
- Emisii crescute
- Miros de gaz din conducta de evacuare
- Opriri neașteptate
- Sunete puternice
Datorită rolului sau esențial în sistemul de aprindere, este de așteptat ca martorii din bord să se aprindă după câteva cicluri de conducere cu o bobină de inducție deteriorată.
Fără energia necesară, procesul de ardere nu va fi eficient și va exista o evidentă creștere semnificativă a consumului de combustibil. Trebuie menționat că o creștere a consumului de combustibil poate fi cauzată și de un senzor MAF defect sau de filtrele murdare precum filtrul de combustibil.
În funcție de numărul de bobine defecte, puteți întâmpina dificultăți la pornirea motorului. Pornirea greoaie a motorului poate fi provocată și de alte probleme legate de sistemul electric, cum ar fi bateria, deci este de preferat să eliminați aceste probleme.
Din cauza lipsei de energie necesară și din cauza degradării constante va fi afectat procesul de aprindere care la rândul său va afecta performanța generală a motorului.
Puterea din motor este direct proporțională cu numărul de bujii defecte. În situația în care problema este foarte gravă, se vă simți o lipsă severă de putere în timpul accelerației. Acest lucru poate fi cauzat și de problemele cu injectoarele, deci merită să eliminați și această variantă.
Având în vedere numărul de bobine defecte, motorul va simți o lipsă acută de putere, în special în timpul accelerației. Acest lucru poate fi cauzat chiar și de diferitele probleme cu injectoarele iar acest lucru îl veți simți cel mai bine în timpul accelerație. Pentru a elimina și posibilitatea unei probleme cu injectoarele este de preferat să analizați și această variantă.
Particulele de combustibil nu vor arde în camera de combustie așa cum o fac de obicei și vor intra în țevile de eșapament cu o încărcătură mare de energie. Această energie va fi dezlănțuită sub formă de mini-explozii.
O bobină de inducție care funcționează cu greutate va crește emisiile, în special emisiile de hidrocarburi, ceea ce ar putea fi o problemă pentru mediul înconjurător în special cei care locuiesc într-o zonă care efectuează controale periodice pentru astfel de probleme.
Nerespectarea arderii combustibilul în camera de combustie vă determina un miros spontan de gaz care provine de la conducta de eșapament.
Dacă autovehiculul începe să se oprească în timp ce conduceți, această situație ar putea fi legată de bobina de inducție. Uneori, acest lucru se întâmplă atunci când sunteți deja oprit și alteori se va întâmplă pe măsură ce vă mișcați. Dacă bobina începe să se răcească, va trimite curenți electrici neregulați la bujii. De asemenea, puteți conduce în mod normal, fără să existe probleme și apoi să întâmpinați probleme mai târziu.
Dacă încercați să porniți motorul și auziți un zgomot ciudat, repulsiv, în mod repetat atunci este posibil să vă confruntați cu o erupție a motorului care poate fi atribuită bobinelor de inducție necorespunzătoare. Încă mai puteți conduce vehiculul, dar veți auzi o mulțime de zgomote ciudate și chiar veți simți o senzație de înțepenire atunci când veți accelera vehiculul.
Cum funcționează o bobină de inducție?
În termeni practici, o bobină de inducție este un transformator. Aceasta recepționează tensiunea bateriei pe bobina primara, iar când curentul este întrerupt, câmpul magnetic se prăbușește, provocând o ieșire cu o tensiune imensă pe bobina secundară.
Bobinele de aprindere moderne au tensiuni de ieșire mai mari de 45.000 de volți, capabile să aprindă amestecul slab al sistemelor de injecție a combustibilului.
Spre deosebire de sistemele tradiționale de aprindere monobloc, pe sistemele COP actuale, unitatea de control electronică este responsabilă de activarea fiecărei bobine în parte atunci când acest lucru este necesar. Majoritatea conectorilor electronici COP constau din trei fire: unul pentru masă, unul pentru tensiunea bateriei și unul pentru semnalul de activare a ECU-ului. Nu este un lucru neobișnuit ca toate cele trei fire să se conecteze direct la ECU, deoarece mai mult modele includ monitorizare curentă pentru fiecare bobină.
Cum puteți diagnostica o bobină de inducție defectă?
Pentru a executa o asemenea operațiune trebuie să aveți câteva cunoștințe de bază privind măsurile de siguranță în timp de lucrați cu un vehicul. În funcție de tipul de bobine de inducție instalate pe autovehiculul vostru, este posibil să aveți nevoie de unul sau mai multe dintre următoarele instrumente. Un cititor de coduri profesional OBD II, multimetru digital (DMM), tester auto care vă oferă date în timp real , analizatoare de aprindere pentru inducție.Utilizând aceste instrumente veți putea afla cu ușurință dacă simptomele prezente trădează o problemă cu bobina de inducție.
- Etape preliminare
- Inspecția vizuală
- Testele electrice
- Testarea cu un instrument profesional
- Testele directe pentru bobina de inducție
Folosind un cititor de coduri OBD 2, analizați cu atenție orice cod de eroare prezent în memoria ECU, folosind un tester auto profesional care vă ajută să aflați informațiile necesare. Pentru această etapă tot ce trebuie să faceți este să conectați cititorul de coduri și să porniți cheia de contact (motorul oprit).
Acum că ați aflat ce coduri au fost stocate în memorie, trebuie să le ștergeți. Acest lucru se face, de obicei, prin selectarea codurilor din instrumentul pe care îl folosiți.
Deconectați cititorul de coduri OBD II și porniți motorul, această stare este cunoscută în general sub numele de KOER (Key on Engine Running). Dacă martorii din bordul mașinii se aprind, opriți motorul și continuați diagnosticare. Dacă luminile de verificare rămân închise, conduceți vehiculul timp de 5-10 minute. Dacă luminile rămân oprite, este posibil să aveți o problemă intermitentă. Dacă luminile de avertizare sunt aprinse în timpul ciclului de conducere continuați cu procesul de diagnosticare.
Efectuați inspecția vizuală minuțioasă a firelor din fiecare bobină. Căutați firele arse, deteriorate sau corodate. Acordați o atenție deosebită eventualelor șuruburi care nu se află într-o stare bună sau circuitelor deschise produse de o izolație defectuoasă.
Acum este necesar să efectuați o inspecție vizuală amănunțită a fiecărui conector de bobină. Asigurați-vă că cheia din contact nu este deschisă și deconectați fiecare conector al cablajului bobinei. Căutați defecțiuni de tot felul, conexiuni slabe, urme de coroziune sau orice alt lucru poate vă poate indica o posibilă conexiune greșită.
Pentru a verifica starea bobinelor, vă trebui să fie scoasă fiecare bobină din motor. Efectuați o inspecție vizuală meticuloasă a fiecărei bobine. Căutați bobine arse, deteriorate sau crăpate. În plus, acordați o atenție deosebită semnelor de apă, ulei sau umiditate. Orice lichid care vine în contact cu bobina o vă deteriora foarte repede. Este de preferat să rezolvați această situație cât mai repede.
Înainte de a continua cu următoarea etapă trebuie să rezolvați toate problemele apărute până acum.
Pentru a efectua această operațiune aveți nevoie de un multimetru digital (DMM). Consultați schema de conexiune corespunzătoare și identificați terminalul corespunzător liniei. Pentru a măsura tensiunea de alimentare, va trebui să intrați în modul KOEO (Key on Engine Off) și rotiți multimetrul digital în modul de testare tensiune. După ce ați efectuat măsurătoarea, dacă valoarea este mai mică de 90% din tensiune bateriei, vă trebui să verificați întreaga linie de la bobină până la ECU.
Un instrument de scanare care va poate oferi informații în timp real este exact ceea ce aveți nevoie pentru această etapă. Un tester auto vă ajută să diagnosticați bobinele defecte. Selectați modul de date în timp real și căutați valorile dorite. În mod ideal, niciun cilindru nu ar trebui să raporteze probleme legate de aprindere. Dacă un anumit cilindru are un număr mare de goluri, puteți suspecta că acest lucru este cauzat de injecția de combustibil, a bujiei sau a bobinei de inducție întrucât acestea sunt cele mai probabile cauze.
Unii producători de instrumente de diagnoză introduc teste speciale sau teste funcționale pentru bobinele de aprindere. Urmați instrucțiunile care vă sunt oferite de instrumentul de testare pentru a finaliza operațiunea.
Pentru a efectua aceste teste este necesar un analizator de aprindere prin inducție. Folosind un analizator de aprindere tip inductiv puteți testa activitatea bobinei în timp real. În funcție de modelul testerului, puteți verifica activarea bobinei de aprindere, vechimea aproximativă, tensiunea de ieșire a bobinei și puteți obține chiar graficul modelului bobinei de aprindere. Marele avantaj al acestui instrument este că trebuie doar să alegeți bobina pe care doriți să o testați. Este mult mai ușor să utilizați tehnologia inductivă (principiul electric care acționează bobine de aprindere), astfel este cel mai practic mod de a testa rapid și precis sistemele COP.
Cum puteți înlocui o bobină de inducție defectă ?
Aceste părți din sistemul COP sunt de obicei situate deasupra fiecărei bujii de pe capacul supapei. Aveți nevoie de o serie de instrumente pentru a efectua acest procedeu. Cititor de coduri OBD II, ochelari de protecție, mănuși de protecție, șurubelnițe potrivite, lumina adecvată utilizând o lanternă.
- Asigurați-vă că contactul este oprit și apoi deconectați bateria vehiculului. Detașarea terminalului negativ este de obicei suficientă.
- Este necesar să scoateți conectorul bobinei. Această etapă poate fi dificilă pentru unele modele. În general, conectorul are o bandă de plastic pe care trebuie să o împingeți. Dar, în multe cazuri, există o mică clemă de siguranță care trebuie îndepărtata mai întâi cu ajutorul unei șurubelnițe adecvate.
- Scoateți bobina.Majoritatea sistemelor folosesc un capac din plastic pentru a proteja bobinele. Ridicați capacul folosind instrumentul corespunzător pentru a scoate bobina. De obicei bobinele sunt atașate cu doua șuruburi.
- Instalați noua bobină. Scoateți bobina veche și apoi instalați bobina nouă. Verificați de două ori dacă folosiți numărul corespunzător piesei.
- Conectați din nou bobina și bateria. După ce ați terminat toată operațiunea puteți reconecta bobina cu tot cu clemele de siguranță și apoi borna bateriei.
- Urmează să ștergeți memoria DTC. Folosind cititorul de coduri OBD II ștergeți memoria ECU pentru a preveni stocarea oricăror coduri false. Pentru a face acest lucru este necesar să intrați în modul KOEO
- La final efectuați ciclul de conducere. După ce ați terminat cu totul, conduceți vehiculul timp de mai mult de 10 minute. Încercați să accelerați așa cum ați face în mod normal.