Simptome lipsa ulei cutie de viteze? Afla direct de la mecanici!

Cutia de viteze iti transmite din timp o problema in functionare. Daca esti atent la aceste semnale, poti prelungi viata ei printr-o actiune de preventie. Principalele simptome lipsa ulei cutie viteze sunt:

  • Scurgeri ale uleiului de transmisie, vizibile sub masina. Poate fi ceva intamplator, nu neaparat o problema la cutia de viteze. Fii atent si urmareste daca scurgerea se repeta si daca da, verifica nivelul uleiului. Este posibil sa fie scazut, datorita unor scurgeri ascunse (de exemplu, in dreptul planetarelor). Lipsa parțiala sau totala a uleiului din cutie poate fi mai daunatoare decat uleiul neschimbat la timp.
  • Aspectul uleiului de transmisie este modificat. De obicei uleiul de transmisie este de un rosu clar, iar la atingere este vascos, gros si cu miros dulceag. Daca s-a inchis la culoare, a devenit opac si s-a subtiat, uleiul a suferit modificari care anunta o defectiune tehnica.
  • Se simte un miros de ars dupa o functionare indelungata, cauzat de frecarile excesive ale componentelor supraincalzite, lipsite de ulei.
  • La schimbarea treptelor de viteze se aude un zgomot anormal. Acesta poate fi metalic sau infundat, sacadat sau intens, uneori chiar puternic atunci cand maneta este in punctul mort.
  • Se intampina dificultati la schimbarea treptelor de viteze, fie cupleaza mai greu, fie schimbatorul sare singur din viteza.

Cand se schimba uleiul din cutia de viteze?

Unii specialisti sustin ca uleiul din cutia de viteze manuala, venit din fabrica, poate fi lasat acolo pentru toata viata vehiculului, fara a-l schimba, pentru ca temperatura de functionare este de 60-70 de grade in mod normal, putand ajunge la 80-90 de grade in conditii extreme (canicula, aglomeratie etc.), si cum o cutie este etansa si nu se pierde deloc din cantitate, ideal este sa nu umblam acolo decat foarte rar, sa verificam nivelul si atat.

Daca acesta este scazut, este de preferat sa fie inlocuit cu totul, pentru ca nu este indicat sa amestecam diferite tipuri de ulei si cu siguranta nu vom sti de care este cel existent. Totusi simptomele de mai sus apar in momentul in care uleiul si-a schimbat proprietatile si nu mai asigura ungerea eficienta, atunci cand exista depuneri de span, mici așchii desprinse de pe pinioane, sau pilitura de fier, care vor contamina uleiul devenind abraziv si/sau daca nivelul scade, ceea ce se intampla doar daca apare o scurgere in garnituri.

Este obligatoriu sa va deplasati la un service pentru control. Dupa orice interventie in interiorul cutiei de viteze este necesara inlocuirea uleiului de transmisie. Cam atat despre simptome lipsa ulei cutie viteze manuala.

Simptomele lipsei de ulei la cutia de viteze automata

La masinile cu o transmisie automata, lucrurile sunt putin diferite. O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este, de fapt, lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare; o pompa impinge cu presiune lichidul si se incinge, asa ca de multe ori cutiile automate au si radiatoare de racire a uleiului, deci solicitarea lubrifiantului este mult mai mare decat in cazul unei cutii manuale.

Este impropriu sa vorbim despre cutii automate. De fapt sunt transmisii automate realizate in diferite moduri:

  • Cu o cutie secventiala, in care se trece prin toate secventele de schimbare a treptelor. Inginerii au vrut sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, asa ca au apelat la mecanisme complicate care sa schimbe viteza fara ca soferul sa apese ambreiajul. Locul pedalei de ambreiaj a fost luat de un actuator hidraulic, electric sau mecanic, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Schimbarea treptelor se face electronic, intr-o fractiune de secunda.
  • Cu dublu ambreiaj, compusa din doua cutii de viteze manuale, dispuse in paralel. In aceeasi carcasa avem doua cutii de viteze, fiecare cu propriul ambreiaj: una contine treptele impare iar cealalta pe cele pare. Marele avantaj al acestei configuratii este ca permite preselectia treptelor de viteze, facand schimbarea treptelor extrem de rapid, fara intreruperea fluxului de putere si fara ca cel de la volan sa simta cand cutia schimba viteza, totul comandat de un calculator.
  • Cu cutie automata CVT (Continuous Variable Transmission), fara roti dintate, foloseste o curea si patru conuri, iar principiul de functionare seamana cu lantul de bicicleta. In loc de pinioane avem un con, iar in loc de placi alt con. Transmisia automata CVT are un ambreiaj principal, diferit de unul obisnuit, si unul secundar, care permite realizarea unui numar infinit de rapoarte intre o valoare minima si una maxima a raportului de transmitere.
  • Cu hidrotransformator (convertizor de cuplu), cutia de viteze automata clasica, cunoscuta si sub denumirea de “hidramata” datorita cutiilor de viteze automate produse de General Motors sub numele de Hydra-Matic. Treptele se schimba electronic, fara interventia celui de la volan.

Principalele simptome lipsa ulei cutie viteze automata sunt depistate automat. Conducatorului auto i se autosemnaleaza calitatea redusa a uleiului. Odata ce apar simptomele precum: uleiul nu mai este de calitate sau este lipsa de ulei in cutia de viteze, este important sa luam imediat masuri, pentru ca piesele din ea se vor deteriora curand. Utilizarea vehiculului cu simptome de defectiune la cutia de viteze poate duce la probleme mult mai grave ce nu pot fi rezolvate cu usurinta. In cazul in care avem astfel de avertizari este bine sa facem schimbul de ulei pentru ca lipsa acestuia sa nu afecteze functionearea cutiei.

Revizia periodica a transmisiilor automate

Un factor foarte important pentru intretinerea corespunzatoare a cutiei automate este efectuarea reviziei la intervalul de timp specificat de producator in manualul de intretinere al fiecarui autovehicul. Intretinerea unei cutii hidramate consta in schimbarea consumabilelor si revizia acesteia la un service autorizat pentru cutii automate.

Aproape toate cutiile automate moderne sunt dotate cu un filtru de ulei, la fel ca un motor. Filtrul este de cele mai multe ori o sita care trebuie schimbata din cand in cand sau curatata, pentru ca este metalica, dar sunt si transmisii automate mai noi care au filtre aproape identice cu cele de la motor si care trebuie sa fie inlocuite la orice schimb de ulei. Mai ales masinile de performanta echipate cu transmisii hidraulice care functioneaza la turatii mari: acestea au un filtru de unica folosinta. El se inlocuieste pe sub masina, desfacand partea inferioara a cutiei (baia), dupa care, se schimba garniturile si filtrul, inainte sa se introduca ulei nou.

In general se recomanda schimbarea uleiului de transmisie la cutiile automate, la fiecare a treia schimbare a uleiului din motor sau la un maxim de km, diferit pentru fiecare tip de ulei.

Ce tip de ulei se foloseste?

Uleiurile de trasmisie nu sunt toate la fel și, foarte important, nu sunt interschimbabile. Fiecare transmisie are nevoie de un anumit tip de ulei de transmisie pentru funcționarea în mod corespunzator. Folosirea unui alt tip de ulei poate provoca defecțiuni sau poate anula garanția. Dacă tipul de ulei nu este specificat în manualul de utilizare al mașinii, puteți apela la un selector online de uleiuri sau la un specialist, pe baza codului de motor, sau a codului VIN al mașinii.

In concluzie, utilizarea uleiului de transmisie corect crește durata de viața a transmisiei, mecanice sau automate și reduce uzura, prelungind timpul de functionare a cutiei de viteze.

Articole recomandate

Bobina de inducție reprezintă una din cele mai importante componenente ale unui motor. Aceasta este responsabilă pentru furnizarea energiei necesare
Regulatorul de presiune al combustibilului este o componentă importantă a sistemului de alimentare cu combustibil. Dacă autovehiculul vostru nu pornește
Motorul oricarui autovehicul functioneaza pe baza arderii interne a unui amestec de combustibil (benzina, motorina) si aer. Debitul de aer