Simptome pompa benzina DEFECTA? Afla cauzele, cele mai frecvente greseli si cum sa remediezi problema

Simptome pompa benzina DEFECTA? Afla cauzele, cele mai frecvente greseli si cum sa remediezi problema.

Simptome pompa de benzina defecta - ediagnoza

Motoarele cu ardere interna se bazeaza pe un combustibil pentru a pune motorul in miscare. Acesta este trimis din rezervor catre motor cu ajutorul unei pompe. Pompa de benzina se afla scufundata in interiorul rezervorului si face parte dintr-un ansamblu, care lasa sa intre benzina doar in capatul pompei. Ea are rolul de a absorbi benzina din rezervor si de a o trimite pe conductele de legatura cu carburatorul, rampa injectoarelor sau la bateria de filtre.

  1. Ce este o pompa de benzina?

  2. Pompa de benzina este foarte importanta in functionarea autoturismului si din nefericire se poate defecta destul de usor. Dupa pornirea motorului, pompa de benzina este actionata de curentul electric de la baterie si comandata de modulul de control al motorului. In functie de modul de instalare, ele pot fi pompe de tip „in linie” (montate in afara rezervorului de benzina) si pompe de tip „in rezervor” (montate in interiorul rezervorului de benzina).

    1.1.Pompa de benzina externa

    Pompa de benzina externa montata in linie in afara rezervorului de benzina, trage benzina cu ajutorul fortei centrifuge generate de rotorul in miscare al unui motor din ferita si il trimite mai departe in circuitul de alimentare cu benzina.

    Pompa de benzina externa este alcatuita din:

    • placa rotorului, actionata de motor;
    • carcasa pompei,asamblata excentric fata de placa rotorului;
    • rolele, montate intre carcasa pompei si placa rotorului, cu rol de distantier (Figura 1)
    • IMG

    Alcatuire pompa de benzina - ediagnoza

    Functionare: forta centrifuga generata de rotor impinge partea exterioara a distantierului, care se va deplasa de-a lungul peretelui creand un spatiu cu vid intre role si acest distantier al pompei, la partea de suctiune, spatiu cu vid ce se va umple cu benzina. Rolele se rotesc, marind spatiul si trimitand benzina spre partea de iesire. In timpul acestei deplasari spatiul se micsoreza la partea dinspre iesire si determina cresterea presiunii ce elibereaza benzina, care va trece prin zona armaturii motorului deschizand supapa de control. Apoi benzina trece prin amortizor in circuitul alimentarii cu benzina. Pe durata functionarii pompei ciclul suctiune-comprimare-eliberare se realizeaza complet la o singura rotatie a rotorului.

    1.2.Pompele de benzina in rezervor

    Pompele de benzina in rezervor sunt preferatele producatorilor de autovehicule si sunt folosite in majoritatea cazurilor, datorita avantajelor manifestate in privinta limitarii blocarii cu vapori si a reducerii zgomotului.

    Pompa de benzina in rezervor - ediagnoza

    Pompa este alcatuita dintr-un motor de curent continuu, ovalva/supapa de control (check valve) si o valva/supapa de eliberare a supra-presiunii /siguranta/aerisire (relief valve) si lucreaza cu un curent cu o intensitate relativ mare, controlat de un releu de control.

    Pompele electrice de benzina (Ex: pompa Bosch) sunt optimizate pentru fiecare tip de motor si sunt produse in conformitate cu cele mai exigente standarde privind calitatea:

    • Functionare extrem de fiabila
    • Sunt indeplinite cerintele deosebit de exigente pentru autovehicule noi
    • Durata mare de viata
    • Nivel minim de zgomot
    • Alimentare optima cu carburant
    • Fiabilitate optima pentru alimentare cu benzina
    • Reducere mare a interferentelor

    Pompa de benzina - edgianoza

    Pompa electrica de carburant (EKP) trebuie sa alimenteze motorul cu o cantitate suficienta de combustibil, la presiunea necesara pentru injectie pentru toate conditiile de functionare. De asemenea, acesteia i se cere din ce in ce mai mult sa functioneze si ca o pompa de pre-alimentare pentru sistemele de injectie directa moderne, atat pentru motoarele cu aprindere prin scanteie cat si pentru cele diesel. Cerintele principale sunt:

    • Debit de alimentare intre 60 si 200 l/h la tensiunea nominala
    • Presiune in sistemul de carburant intre 300 si 450 kPa (3 – 4,5 bar)
    • Crestere a presiunii sistemului de 60% – 70% la tensiunea nominala; pentru acest lucru este definitorie functionarea pornirii la rece.
  3. Care sunt cele mai frecvente simptome ale defectarii unei pompe de benzina auto?

    • Motorul nu porneste
    • Pornire greoaie a motorului
    • Daca motorul porneste greu dupa ce cheia este invartita in contact, pompa de benzina ar putea avea o problema in a trage suficient combustibil pentru motor.

    • Masina nu mai accelereaza ca inainte, accelerarea pare fortata
    • Desi motorul mai poate inca sa functioneze, desi pompa de benzina nu mai merge in parametri, acceleratia se simte mult mai slaba ca de obicei, accelerarea dureaza mai mult.

    • Zgomote suspecte
    • Daca exista un zgomot suspect care se aude dinspre rezervor (zumzet, zbarnait), este posibil sa existe o problema la pompa de benzina.

    • Fortarea sau blocarea motorului
    • O pompa de benzina defecta care furnizeaza combustibil inconsecvent, determina motorul sa functioneze in socuri,intai cu prea putina benzina, apoi imediat se forteaza cand cantitatea normala intra in cilindri cu regulatorul deschis. Acest simptom este foarte periculos, deoarece cresterea randamentului poate sa provoace probleme de manevrabilitate conducatorului auto.

    • Ramai des in “pana prostului” (fara benzina), desi indicatorul de bord arata ca mai ai combustibil
    • Depunerile din rezervor au colmatat clapeta plutitorului, care nu mai coboara de tot, odata cu scaderea nivelului benzinei, indicand fals ca mai este benzina. Pompa va functiona fara lichid si se va arde.

  4. Care sunt cele mai frecvente cauze/situatii in care o pompa de benzina auto se poate defecta?

  5. Cauzele posibile ale unei porniri fara combustibil sunt:

    • pompa de combustibil defecta (ar putea fi pompa, siguranta pompei, releul pompei sau o defectiune in circuitul de conectare al pompei).
    • pompa neeficienta (tensiunea de alimentare pulsatorie de la un contact imperfect, sita de 125 microni a filtrului intern al pompei infundata, joc in axul principal al pompei, pompa neechilibrata dinamic etc.)
    • filtrul de combustibil extern deconectat.
    • presiune scazuta a carburantului (pompa neeficienta, conducta de combustibil obturata partial, joasa tensiune la pompa sau regulatorul de presiune al carburantului defect).
    • furtunasul bypass-ul tur-retur infundat (la modelele vechi), supapa sau releul by-pass defect (la autoturismele moderne).
  6. Sfaturi pentru evitarea defectarii pompei de benzina si ce trebuie sa faca un conducator auto daca realizeaza ca pompa de benzina s-a defectat.

  7. Ca in orice domeniu este mai usor sa previi decat sa corectezi, asa ca orice iubitor al autoturismului personal ar trebui:

    • Sa faca Toaleta de iarna a tabloului electric, inainte de sezonul rece. Aceasta consta din curatarea contactelor electrice cu un Contact spray, a tuturor sigurantelor si terminalelor releelor electrice.
    • Toate pompele trag de pe fundul rezervorului: uzuri magnetice (pulberi rezultate din pompele de alimentare PECO, ale caror roti dintate produc pulberi fine in functionare si depuneri nemagnetice (suspensii organice de orice natura din procesul de distilare al benzinei), de aceea periodic, la cca. 70000 Km, sau macar odata cu schimbarea distributiei, este recomandat sa se spele rezervorul si totodata si lamelele clapetei plutitorului.
    • Sa evite “pana prostului”. Multi conducatori auto alimenteaza cand indicatorul de bord anunta atingerea minimului de benzina in rezervor (pe rosu), de regula cu o aceeasi cantitate (sau suma de lei), cu care stiu ca vor parcurge un anumit numar de kilometri. Este de preferat sa faca o data plinul si apoi sa realimenteze cu aceeasi cantitate de benzina cu care s-au obisnuit, la parcurgerea numarului de kilometri programat.

    necorespunzator, prima data trebuie verificata pompa de benzina.
    Cand motorul este in miscare, ea ar trebui sa faca un zgomot mic. Daca nu se aude nici un zgomot, inseamna ca pompa nu se roteste.
    La majoritatea vehiculelor, pompa este alimentata de PCM (Punct Contact Motor) printr-un releu. Cand punem contactul, PCM energizeaza releul pompei de benzina timp de cateva secunde si pompa va functiona pentru a genera presiune. Dupa pornire circuitul pompei poate fi conectat, de asemenea, printr-un intrerupator de presiune a uleiului si/sau un intrerupator de siguranta inertial care inchide pompa in caz de avarie.

    Daca motorul nu a pornit, PCM opreste releul pompei de combustibil (care opreste pompa), daca nu primeste un semnal de rpm (receptie confirmare linie pornire) din motor (la modelele de dupa 2008).

    Autoturismele fabricate inainte de 2008 nu au fost dotate cu acest element de protectie, astfel incat pompa se arde. In aceasta situatie trebuie luat contactul imediat.

    Un releu defect al pompei de benzina va impiedica functionarea acesteia. Scoateti releul si scuturati-l. Daca auziti zgomot din interior, releul este rupt si trebuie inlocuit.

  8. Testarea pompei de benzina

  9. Pentru a testa pompa de benzina, suspendati releul pentru a directiona alimentarea direct la pompa. Daca aceasta functioneaza atunci cand releul este bypassat, inseamna ca releu este defect sau exista o defectiune in circuitul de cablare care alimenteaza releul. Bypassarea unui releu poate fi dificila deoarece trebuie sa stiti ce terminale sa sariti. Este necesara consultarea schemei electrice a pompei de benzina (dintr-un manual sau online).

    Turul si returul sunt conectate prin bypass. Modelele vechi foloseau un furtunas sau un Teu din plastic in acest scop, care, daca se infunda, golea rezervorul intr-un timp foarte scurt, ducand la arderea pompei de benzina. Autoturismele moderne sunt dotate cu o supapa de sens si un orificiu (bypass supapa de sens), cu acelasi rol (Ex: Citroen C3), sau un releu bypass (Ex: Audi A4). Defectarea lor duce la acelasi rezultat: arderea pompei.

    Un instrument de bypass al releului pompei de benzina va permite sa energizati si sa testati pompa de carburant. Masurati presiunea pompei de benzina (de la 30 pana la 80 psi). Motoarele cu injectie de combustibil sunt foarte sensibile la presiunea carburantului. Daca presiunea la rampa de combustibil a motorului este doar cu cateva miligrame mai mica decat specificatiile, motorul nu porneste sau functioneaza incorect.

    Specificatiile presiunii difera in functie de tipul de sistem de injectie a combustibilului, de performantele, economia de combustibil si cerintele de emisie pentru acel vehicul, model specific anului. Fiecare aplicatie este diferita, deci, cautati intotdeauna specificatiile de presiune atunci cand remediati problemele de performanta legate de combustibil.

  10. Vrei sa-ti diagnostichezi singur masina astfel incat sa eviti defectarea pompei de benzina?

  11. Poti alege unul dintre cele mai bune testere auto, apoi faci urmatoarele verificari:

    Pentru a afla mai usor daca problema masinii voastre porneste de la o pompa de benzina defecta, acordati atentia necesara simptomelor prezente si folositi un tester auto sau scaner auto potrivit pentru marca autovehiculului pe care doriti sa-l testati.

    Aici gasiti toate testerele auto pentru toate marcile auto din gama ediagnoza.ro

    Tester auto diagnoza

    Intrucat principiul de functionare al pompelor de combustibil este asemanator la toate marcile auto, puteti folosi orice tester multimarca:

    Tester diagnoza Delphi DS150

    Tester profesional diagnoza plus

    Autocom CDP 3in1

    Daca sunteti pasionat de intretinerea/repararea autoturismului propriu, puteti opta pentru un tester specific marcii autovehiculului dvs., ca de exemplu:

    • Pentru VW, Audi, Skoda, Seat:
    • Tester diagnoza VCDS Vag Hex V2

      VCDS Limba Romana Engleza VAG com stabil

      Tester VAs 6154 plus

    • Pentru Dacia, Renault:
    • Renolink Programmer

      Tester renault com

      Can clip tester profesional dacia renaul

    • Pentru BMW:
    • BMW Inpa Extra

      Interfata diagnoza BMW Ista

      Pachet complet bmw icom

    • Pentru Opel:
    • OP Com 2014 interfata diagnoza opel

      OP Com profesional romana

      FVDI Abrites commande pentru opel

    • Pentru Ford:
    • Tester ford pro

      Tester diagnoza ford mazda

      VCM ids ford mazda jaguar landrover

    • Teste de verificare a presiunii pentru pompa de benzina
    • Testul de presiune a benzinei
    • Cu motorul la ralanti, presiunea benzinei trebuie sa se incadreze in limitele specificate de producatorul autovehiculului. Daca este mai mica, cauzele posibile sunt: o pompa neeficienta (tensiunea de alimentare pulsatorie de la un contact imperfect, sita de 125 microni a filtrului intern al pompei infundata, joc in axul principal al pompei, pompa neechilibrata dinamic etc.), tensiune joasa la pompa, filtrul de benzina infundat, plutitorul ansamblului pompei de benzina din interiorul rezervorului de benzina defect, regulatorul de presiune a benzinei defect sau rezervorul de benzina aproape gol.

    • Testul de presiune statica a benzinei
    • Cu contactul pus si motorul oprit (deci cu pompa de benzina alimentata), presiunea benzinei ar trebui sa apara rapid si sa ramana stabila la o aceeasi valoare. Comparati citirea presiunii cu specificatiile.

      • Daca obtineti o citire a presiunii, dar valorea este mai mica decat cea specificata de producator, cauza poate fi: o pompa neeficienta (vezi mai sus), regulatorul de presiune defect, filtrul de benzina infundat, o conducta de benzina sau stutul de intrare in rezervor infundate. De asemenea, tensiunea joasa la pompa impiedica rotirea suficient de rapida care ar genera o presiune normala (ar putea fi doar o baterie insuficient incarcata).
      • Daca valoarea tensiunii este conforma cu specificatiile producatorului, verificati filtrul de combustibil si liniile pentru obstacole; pompa ar putea fi buna.
      • Daca nu obtineti o valoare citita, verificati tensiunea la pompa. Daca exista o tensiune dar pompa tot nu functioneaza, atunci pompa de benzina este defecta.
    • Testul rezidual de presiune a benzinei
    • In cazul in care opriti pompa, sau ea se opreste in mers, sistemul trebuie totusi sa mentina presiunea reziduala timp de cateva minute (consultand specificatiile puteti afla exact ce presiune trebuie mentinuta intr-o anumita perioada de timp). Daca presiunea scade rapid, autovehiculul poate avea o conducta de combustibil fisurata, supapa unisens de pe conducta de tur defecta sau regulatorul de presiune al benzinei prezinta scurgeri.

    • Testul volumului de benzina
    • O pompa de benzina care furnizeaza o presiune normala, poate totusi sa provoace probleme de manevrabilitate conducatorului auto, daca nu reuseste sa ofere un volum suficient de benzina necesar satisfacerii nevoilor motorului, deci testul volumului de benzina poate fi un mod foarte bun de a evalua starea pompei. Testul volumului de benzina masoara cantitatea de benzina livrata intr-un interval de timp specificat. Aceasta verificare se realizeaza fie prin conectarea unui indicator al debitului de benzina in conducta de alimentare, fie prin deconectarea liniei de retur de la regulatorul de presiune a benzinei si conectarea unui furtun de la regulator la un recipient mare, in care sa poata fi deversata toata benzina din rezervor. Daca volumul de benzina livrat intr-un anumit interval de timp prestabilit (si pentru care avem valoarea din specificatiile producatorului), este mai mic decat cel normal, atunci putem avea: o pompa de benzina uzata, filtrul de benzina infundat, o conducta de benzina infundata, sorbul pompei de benzina infundat, un rezervor aproape gol, sau o tensiunea joasa la pompa, care ar impiedica generarea debitului adecvat al benzinei suficient de rapid.

    • Teste de reglare a presiunii din pompa de benzina
    • Astfel este verificata functionarea regulatorului de presiune a benzinei. Rolul sau este acela de a schimba presiunea din conducta ca urmare a modificarilor in vidul motorului, pentru a mentine presiunea de lucru optima la injectoare si pentru a compensa modificarile in sarcina motorului. Testul se face cu motorul functionand, deconectand furtunul de vid de la regulatorul de presiune. Cu linia deconectata, presiunea benzinei ar trebui sa creasca de la 8 la 10 psi. Daca nu se inregistreaza nici o modificare, atunci regulatorul de presiune este defect sau o linie de vacuum este neetansa sau deconectata.

Articole recomandate

Regulatorul de presiune al combustibilului este o componentă importantă a sistemului de alimentare cu combustibil. Dacă autovehiculul vostru nu pornește
Cutia de viteze iti transmite din timp o problema in functionare. Daca esti atent la aceste semnale, poti prelungi viata
Caseta de direcție funcționează ciudat? Dintre toate simptomele care pot indica o defecțiune a casetei de direcție este greu să